| Źródło: mat. prasowe
Wrocławska statuetka Europejskiej Stolicy Kultury jedzie do Pafos i Aarhus, a Miasto ogłasza założenia planu na kulturę po ESK
Statuetka Iglicy ma być dla Europejskich Stolic Kultury symbolem podkreślającym unikatowość tworzących je kultur narodowych, tożsamość korzeni i wspólne dążenie do ideałów. Ma także stanowić symboliczny znak ciągłości i nierozerwalności kultury europejskiej, przypominać o jej znaczeniu w procesie integracji. Nie bez powodu to Wrocław wyszedł z inicjatywą stworzenia statuetki – Komisja Europejska oceniła, że wrocławski model programowania ESK może być wzorem dla kolejnych stolic kultury.
Dziedzictwo i ogromny potencjał Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016
Wrocław, wygrywając tytuł ESK w 2011 roku, rozpoczął długofalowy proces nie tylko budowania programu święta kultury, ale również zmiany całościowego rozumienia kultury. Wydawało się, że rok ESK będzie pewnym końcem inwestycji w rozwój. Dzisiaj wiemy, że jesteśmy tak naprawdę na początku drogi. Wrocław będzie rozwijał się nadal w przekonaniu, że kultura jest najbardziej miastotwórczym czynnikiem, buduje więzi społeczne, poprzez nią wyrażają się ambicje miasta i jej mieszkańców, a dobra polityka kulturalna wpływa na rozwój ekonomiczny – przekonuje Prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz. Wrocławianie polubili Europejską Stolicę Kultury, chcą być aktywni i decydować o swoim najbliższym otoczeniu.
Projekt stał się szansą również w wymiarze jakościowej zmiany w infrastrukturze kultury. Zrewitalizowane lub wybudowane przestrzenie takie jak Narodowe Forum Muzyki, Centrum Historii Zajezdnia czy Centrum Kulturalno-Biblioteczne FAMA służyć będą wrocławianom oraz turystom przez wiele lat. Działalność kontynuować będzie także Biuro Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 jako sprawny i doświadczony organizator wielkich wydarzeń i multiwidowisk (koncert Davida Gilmoura na placu Wolności, Flow na Bulwarze Dunikowskiego czy Capital of Rock na Stadionie Wrocław), wyposażony w kompetencje prowadzenia działań międzynarodowych (Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro) i z mieszkańcami (Wrocław – wejście od podwórza czy mikroGRANTY). Aby lepiej zachować i utrwalać dziedzictwo ESK, Biuro prowadzić będzie Barbarę, Galerię na Dworcu PKP i Pracownię na Komuny Paryskiej 45. Otrzymuje także trzy mieszkania w pobliżu placu Solnego, które służyć będą artystom-rezydentom i stażystom przyjeżdżającym ze świata, chcącym pracować we Wrocławiu.
Wizja na kulturę po ESK
Europejska Stolica Kultury wyzwoliła „efekt ESK”, prowokując do refleksji o miejscu kultury oraz polityki kulturalnej w rozwoju miasta, dlatego przyjęliśmy zadanie stworzenia „Diagnozy potencjału kulturowego Wrocławia oraz planu rozwoju kultury w perspektywie 2020+” i dokument przedkładamy dzisiaj do konsultacji – mówi Jacek Sutryk, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia, pod którego przewodnictwem plan powstaje. Jego najważniejszymi celami strategicznymi są: (1) podtrzymanie prestiżu wrocławskiej kultury – zachowanie sprawdzonych marek, inwestycja w nowedziałania, szczególnie te o międzynarodowym wymiarze; (2) tworzenie warunków instytucjonalnego rozwoju pola kultury – wsparcie kompetencji twórców i menadżerów, promowanie nowych, elastycznych rozwiązań finansowania aktywności; (3) zapewnienie innowacyjności wrocławskiej kultury – sieciowanie, usprawnienie obiegu kultury, poszerzanie praktyk uczestnictwa i rozszerzanie oferty kulturalnej w sferze kultury żywej; (4) równoważenie pola wrocławskiej kultury – m.in. poszerzanie praktyk uczestnictwa.
Konsultacje dokumentu trwać będą do końca marca. Harmonogram ogłoszony zostanie 1 lutego, a finalną wersję diagnozy poznamy w maju 2017 roku.
Biuro ESK Wrocław 2016 w nowej odsłonie
W trosce o zachowanie potencjału ESK Wrocław 2016, rozumianego jako zasoby ludzi kultury oraz instytucjonalne, jak również uczestnicy i publiczność wydarzeń, działać będzie dalej Biuro Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 w nowej odsłonie. W ciągu najbliższych miesięcy poddane będzie zmianie organizacyjnej i wizerunkowej. Biuro powstało w 2012 roku z połączenia instytucji z bogatą historią i dorobkiem – Centrum Sztuki IMPART oraz biura Wrocław 2016. Postawionym przed nami zadaniem była koordynacja największego projektu kulturalnego w historii Polski. Teraz pora na nowe otwarcie – dodaje Krzysztof Maj, Dyrektor Generalny Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Biuro ESK w latach 2017-2020+ prowadzić będzie działania w czterech obszarach kompetencyjnych: „Międzynarodowa dyplomacja kultury”, „Laboratorium Wrocław”, „Festiwale i wydarzenia” oraz „Edukacja i animacja”. Za nami dużo doświadczeń procesu ESK Wrocław 2016. Analiza wciąż trwa, ale już wyciągamy z nich konstruktywne wnioski i chcemy tworzyć program, który będzie pielęgnował nasze najcenniejsze kompetencje i projekty – podkreśla Dominika Kawalerowicz, Kierowniczka Działu Programowego. W obszarze międzynarodowym Biuro m.in. rozwijać będzie Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro i organizować wizyty studyjne. Ponadto panel Monitorująco-Doradczy Komisji Europejskiej ocenił, że model programowania ESK, który zaproponował Wrocław, może być wzorem dla kolejnych stolic kultury, dlatego miasto ma szansę stać się centrum kompetencji dla przyszłych stolic kultury z naszego obszaru Europy.
Pod hasłem „Laboratorium Wrocław” biuro monitorować będzie pole kultury i realizować działania sieciujące środowisko lokalne, regionalne oraz ogólnopolskie w ramach Koalicji Miast. Skupi się na obserwacji i monitoringu pola kultury orazwzmacnianiu kompetencji kadr kultury: środowiska artystycznego, animatorów i edukatorów kultury. Nadal także prowadzić będzie Wrocławski Program Wydawniczy. W ramach obszaru „Edukacja i animacja” kontynuowane będą projekty takie jak mikroGRANTY i Wrocław – wejście od podwórza. Dostępne dla wrocławian będą centra animacji, w tym Barbara, Pracownia na Komuny Paryskiej 45, Sceny IMPARTU i Galeria na Dworcu Głównym. Biuro pozostanie również organizatorem wydarzeń kulturalnych i festiwali, m.in. Jazzu nad Odrą, Europejskiej Nocy Literatury i Festiwalu Dialog czy Capital of Rock. W perspektywie wieloletniej chcemy być rozpoznawalną i pożądaną do współpracy marką w europejskim środowisku kulturalnym – dodaje Krzysztof Maj.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj